Sosiale medier er en av de viktigste kanalene for salg og markedsføring for små- og mellomstore bedrifter. Når sommeren kommer blir det ofte stille, samtidig som kundene er på en bølgetopp i bruk av sosiale medier.

Ferietid er ferietid, også for dere som jobber med deres egne bedrifter hvor et fåtall mennesker har mange hatter. Det er ingenting i veien med å ta seg en pause, for all del, men det er en bommert å ta ferie fra «alt».

Som kunder, forbrukere, har vi blitt vant til tilgjengelighet og direkte kontakt … og når «vi» har fri har vi liten tålmodighet med at «andre» også har fri. Det er litt rart, når man tenker på det.

En unik mulighet

Kunder som får kontakt og møtes med engasjement når hen ønsker det, blir mer lojale, salget ditt øker og de er mer trolig å selv bli en markedskanal.

Sommeren er en egentlig en unik mulighet til å skille seg ut og få oppmerksomhet. Å få mest mulig ut av sosiale medier på sommeren handler om to ting:

Mange av plattformene har en «planlegger» som strekker seg flere uker fremover i tid. Det betyr at hvis du lager innholdet på forhånd, kan du enkelt spre det utover ferieukene og følge opp, respondere, og engasjere … fra solsenga om du vil. Hvis dere er flere som kan dele på oppgaven, så blir det lettere å holde tritt.

Når du forbereder innholdet, kan det være lurt å være bevisst på når det skal publiseres. Er det tidlig på sommeren, pek innholdet på sommeren. Og hvis det skal publiseres sent på sommeren, pek innholdet til etter sommeren.

Husk høsten!

For å unngå at det er stillstand etter ferien bør du, som nevnt, legge innhold mot slutten av ferien som peker på høsten. Kundenes fokus endrer seg og da må du være klar. Det gjelder spesielt dersom du driver en bedrift som lager eller selger sesongbaserte varer eller løsninger. Da blir det fort et søkk i omsetning hvis man ikke rigger seg for høsten på sommeren. Men, du ønsker uansett ikke havne i en situasjon hvis august er preget av stillstand og gryende økonomisk angstlignende tilstander.

Tips for å være synlig og aktiv i sommer:
• Bruk en blanding av innholdstyper: tekst, bilder, videoer etc.
• Kjør annonser på sosiale medier for å nå et bredere publikum.
• Vær aktiv og engasjert med målgruppen din. Responder og kommenter.
• Overvåk og analyser resultatene dine.

Sommertonen

Husk nå at det er sommer! Fortell ditt budskap i en lettere tone, feriepreget om du vil, og vær engasjert. Design en sommerdrakt på nettsiden din eller landingssiden og folk vil bruke mer tid på den. Vær litt annerledes i CTA’ene, flikk på topptekster og sett et sommerpreg på det første man ser når man kommer inn på siden.

Dette er en mulighet … og det er enkelt å bruke den. Planlegg & Forbered, vær aktiv og ha en forøvrig en glimrende sommer.

Trenger du hjelp til dette? Snakk med oss!

PS: du må ta utgangspunkt i at konkurrentene dine også er på sosiale medier i sommer.
PSS: de fleste bruker mobilen … lag innhold som fungerer bra på mobiler.