Etter at moseveggen ble vist fram i beste sendetid på TV2, har det vært hektisk for Norsk Mose & Design som har bedrifter som målgruppe. Nå trenger de flere forhandlere.

For da det populære Tid for hjem-programmet på TV2 nylig benyttet en hel mosevegg fra Norsk Mose & Design i Rendalen ved oppussing av et kjøkken, ble det svært så hektisk både på telefonen og i sosiale medier.

– Vi har fått svært mange henvendelser etter at programmet ble vist, sier en travel og fornøyd daglig leder Heidi Foss i Norsk Mose & Design, som er inkubator-bedrift hos Klosser Innovasjon. Det innebærer at de over tid får bistand med kompetanse og nettverk til vekst og utvikling.

Søker etter forhandlere
For å møte den store etterspørselen fra det private markedet, søker de nå etter flere forhandlere for privatmarkedet.

– Har du butikk, og kunne tenkt deg å bli forhandler for oss, så ta kontakt, er oppfordringen fra Foss, som blant annet leverer mosesirkler og mosekunst til private.

På Instagram-kontoen til bedriften kan man se at kreativiteten blomster i forhold til bruken av mosen, som nå finnes både på bad, i stuer, kjøkken, kontorer, kjøpesentre, flyplasser, svømmehaller og i kirker. Og mosen kan leveres i nesten et ubegrenset antall med farger.

Utfordringen i forhold til TV-programmet ligger i at de først og fremst retter seg mot bedriftsmarkedet, ettersom moseveggene ikke er et lavkostprodukt. Konkurransen har de mot lavkostselskaper i utlandet, som bruker norsk mose som eksporteres til utlandet, hvor det produseres nye produkter som igjen importeres til Norge.

– Utenlandsk arbeidskraft er billigere enn norsk, så dette er tøffe konkurrenter. Men det viktige med vårt produkt er at det både er miljøvennlig og bærekraftig, og at alt er norskprodusert, sier Foss.

BÆREKRAFT: Norsk Mose & Design tenker bærekraft i alt de gjør, og her også i uttrykk. Kunden ønsket FNs Bærekraftsmål i mose, noe som ble levert med stil. Foto: Norsk Mose & Design

En bit av norsk natur
Norsk Mose & Design fortsetter derfor å fronte sin helnorske bærekraftige produksjon, som foregår både i Rendalen kommune og i Son i Vestby kommune. Sistnevnte sted har de også et eget showroom, hvor produkter er utstilt.

– I Rendalen har vi nå flyttet vår produksjon vår inn i lokalene til Norske Moseprodukter, som er de som leverer den flotte mosen til oss, sier Foss.

Norske moseprodukter er også medeier i Norsk Mose & Design, og har akkurat investert i nye maskiner for enda mer effektiv produksjon med bearbeiding og farging. All mosen, som egentlig er en lav-art som heter kvitkrull, plukkes for hånd med hensyn til miljø og bærekraft.

– Og etter en rekke spørsmål i sosiale medier; ja, det står masse mose igjen til reinsdyra, smiler Foss.

Antistatisk og vedlikeholdsfri
Programleder Kjersti Bergesen i Tid for hjem, og hennes faste håndverkere Einar Nilsson og Andreas Nygaard, er under TV-programmet svært tydelig på alle de gode egenskapene med den myke moseveggen, i tillegg til at den er utrolig kul og helt unik.

Mosen trenger ikke noe vedlikehold og er ikke avhengig av sollys. Mosen er ISO 14000-sertifisert, som betyr at den er fri for giftstoffer. Den er antistatisk og allergivennlig, og hverken støv eller insekter tiltrekkes av mosen. Bedriften har gjennomført tester hos SINTEF for å kunne garantere et brannsikkert produkt. Mosen beholder sin form, farge og tekstur i mange år, og bidrar også til å forbedre akustikken i rommet ved at den absorberer høye frekvenser.

– Mosen er et produkt som både kan tilfredsstille det visuelle og være lyddempende i kontorlandskap, og i svømmehaller er det helt perfekt. I offentlige bygg tilfredsstiller det også krav til grøntareal, sier Foss.

Fornøyd huseier
Oppussings-programmet ble spilt inn for snart ett år siden, men ble vist på TV nå i midten av januar i år.

– Rett etter at programmet ble vist ble jeg kontaktet av damen som eier huset med det nyoppussete kjøkkenet. Hun fortalte at de var like fornøyde med moseveggen nå i dag, som da de fikk den på plass. Det er artig å høre, smiler Foss.

MOSESIRKEL: Mosesirkler i ulike størrelser er svært populære på privatmarkedet, og Norsk Mose & Design ønsker seg nå flere forhandlere. Foto: Norsk Mose & Design