Norske LangO har opplevd oppsving etter at koronakrisen ble et faktum. Nå opplever de stor etterspørsel etter digitale språkkurs fra italienske bedrifter.

– Vi hadde allerede noen kunder i Italia før koronakrisen, men har fått enda flere nå, sier daglig leder Nils Helset i LangO, som tilbyr engelskundervisning digitalt.

Helset forklarer økningen med at mange italienere er svært dårlig i engelsk, og at tidligere så har mye av språkopplæringen i italienske bedrifter skjedd ansikt til ansikt.

– Dette er ikke lenger mulig, derfor er våre digitale løsninger ettertraktet for bedrifter som jobber i et internasjonalt miljø, sier Helset.

To produkter
Bedriften har forretningsadresse Hamar, men har ansatte verden rundt. Bedriften har spesialisert seg på læringsteknologi til engelskspråklige bedrifter og tilbyr to produkter: 1. Engelsk språkundervisning digitalt til bedriftskunder og 2. Skreddersydde plattformløsninger for kundene.

De ser også et større opplæringsbehov i land som Spania, men også en del bedrifter i Norge har ansatte som har behov for å snakke engelsk på et visst nivå.

– Vi har derfor en del norske bedriftskunder, som ser behov for ekstraopplæring av de ansatte. Nå samarbeider vi med en kursleverandør i Oslo som driver med kommunikasjonstrening for ledere, og er i dialog om å sette sammen et program digitalt, sier han.

ØKER: Mange bedrifter trenger språkkurs, og i disse tider er behovet digitalt. Dette kan daglig leder Nils Helset i startup’en LangO tilby bedrifter internasjonalt, noe som også etterspørres i økende grad. Foto: Privat

Er inkubator-bedrift
LangO ble etablert i 2014 og har over flere år vært inkubatorbedrift hos Klosser Innovasjon. I 2017 var de klare til å lansere sin egenutviklede språklærings-plattform.

– For oss har det å være inkubatorbedrift vært utrolig viktig. Vi har fått bistand til søknadsskriving overfor Innovasjon Norge og Skattefunn, men også i forhold til jevnlig oppfølging og rådgivning. Ekstra viktig er det store nettverket vi blir en del av og får tilgang til, sier Helset.

LangOs filosofi er enkel; de mener at det å lære engelsk skal være motiverende og spennende. Derfor har de bygd pensumet rundt elevene.

– Opplæringen skal være engasjerende, interaktivt og tilpasset dine behov. Når du lærer med LangO får du tildelt din egen mentor, som er med deg fra start til slutt og når du trenger hjelp. Vi mener at dette er den beste måten å holde deg motivert på, sier Helset.

Følges tett
De mener også at de skiller seg ut fra andre språkskoler, siden de ikke bare gir elevene aktiviteter å jobbe med gjennom e-post, men følger elevene tett gjennom hele læreprosessen.

– Vi har 22 lærere fra en rekke land, som både kan språket og det å lære bort, sier Helset.

Når bedrifter blir kunder oppretter de en nettside med registrering for bedriften, og hvor de ansatte registrer seg. Her kartlegges nivåene på de ulike ansatte, når vil de ta kurset, samt at pensum og opplæringsplan legges ut. I Norge har de kunder som Sector Alarm, Høgskolen Innlandet, Sbanken og Securitas.

LangO hadde i fjor en omsetning på 1,5 millioner, noe som var en dobling av året før.

– Vi er optimistiske framover, og ser fordelen av et enda mer digitalisert samfunn, sier Helset.