Biosa Norge sine fermenterte teer vil bli å finne i hyllene hos Coop-butikker over hele landet, noe som betyr en betraktelig større markedsadgang for bedriften.

VIL VOKSE: Biosa Norge må øke produksjonen betraktelig etter innpass i Coop sine butikker. Fra venstre: Mattis Bråten Nordquist (styreleder), Berit Bråten Nordquist (regnskapsansvarlig), Helge Nordquist (daglig leder), Lone Kristine Bråten Nordquist (markedsansvarlig) og Johan Bråten Nordquist (teknisk ansvarlig).
Foto: Biosa Norge

I 20 år har bedriften Biosa Norge as, som har spesialisert seg på økologiske, fermenterte produkter til mennesker, dyr og planter, vokst seg større og større. Nå i jubileumsåret kan de juble over å ha fått to av sine iste-produkter i hyllene til Coops mange butikker.

– Det er jo stort, og et helt nytt marked for oss, sier daglig leder Helge Nordquist i Biosa Norge as.

Han synes det er morsomt at de har klart å komme gjennom det trange nåløyet til Coop, noe som betyr at isteen vil bli solgt over hele landet i Coop-butikker der kundene er spesielt opptatt av helse.

– Dette betyr også at vi må vokse, ettersom vi er forespeilet en leveringskapasitet som er mye høyere enn i dag. Derfor må vi nå fornye oss og øke produksjonskapasiteten, sier Nordquist.

Ble inkubator-bedrift
I februar i fjor sto familieforetaket foran et generasjonsskifte og med planer om å utvikle nye produkter til et nytt marked. De kom i kontakt med Klosser Innovasjon, og ble tatt opp i inkubasjon med sitt innovasjonsprosjekt. Dermed fikk de tilgang på bred kompetanse og et nettverk som ble gull verdt.

BISTÅR: De ansatte i Klosser Innovasjons inkubator bistår inkubator-bedriften Biosa Norge på mange områder, og har blant annet bistått med avtaler, nettverk og søknader. Fra venstre inkubatorrådgtverne Ida Marie Huse Gulbrandsen og Marie Moen Unneberg i Klosser Innovasjon. Foto: Klosser Innovasjon

– Det å få listing i Coop betyr utrolig mye, ikke minst i økt produksjon for bedriften, sier en fornøyd inkubatorrådgiver Marie Moen Unneberg i Klosser Innovasjon, som har bistått bedriften sammen med blant annet kollega Ida Marie Huse Gulbrandsen.

Biosa Norge sine nye teer, som heretter blir å finne hos Coop-butikkene, er en såkalt Rooibos-te som blir fermentert og tilsatt ulike økologiske råvarer som smakstilsetning. Profilerte kokker roser teen og har tatt den i bruk, og det jobbes med å få teen inn hos flere restauranter, kafeer og hoteller.

I COOP-HYLLENE: Biosa Norge sine nye teer, som heretter blir å finne hos Coop, er en såkalt Rooibos-te som blir fermentert og tilsatt ulike økologiske råvarer som smakstilsetning. Foto: Biosa Norge

Effektiv fermenteringsteknikk
Biosa Norge ble stiftet i 2001 av Helge Nordquist og Bent Madsen. Firmaet er et familieforetak som holder til på Disenå i Sør-Odal kommune. Gründerne har jobbet med fermenteringsteknikken i flere år. Biosa Norge produserer økologiske produkter med melkesyrebakterier, som skal bidra til å løse en rekke helse- og miljøproblemer.

– Vi benytter økologiske råvarer, og fermenteringsteknikken, som kan beskrives som klassisk bioteknologi, er svært effektiv og sikker, og vi blir derfor benyttet til å produsere ingredienser til andre produkter enn våre egne, sier Nordquist.

Biosa Norge produserer produkter til flere land i Europa. Her til lands har Biosa Norge et produkt som er godt kjent i markedet, nemlig Vita Biosa, som er blitt solgt på helsekostbutikker over hele landet siden oppstarten i 2001.