Hvordan bruke sosiale medier i bedriftssammenheng? Hva bør du gjøre, og hva bør du absolutt unngå? Det var tema under årets første inspirasjonskveld hos Klosser Innovasjon.
Daglig leder Trine Haanæs i DigiKo kom med gode råd til de mange som hadde møtt opp. For det er utfordrende å henge med i alt som skjer i SoMe.
– Akkurat nå handler mye om video, og det haster å komme i gang. Her er det viktigste at du gir verdi til kunden og målgruppen din, sier Haanæs.
Hun påpekte at undersøkelser viser at 90 prosent sier video har påvirket deres kjøpsbeslutning, og at det da er viktig at bedrifter, små som store, tar i bruk dette i sin kommunikasjon.
Facebook premierer video
Og det er ingen tvil om at Facebook prioriterer video-innlegg.
– Det beste på Facebook er å live-streame i mer enn 7 minutter. Nummer to er å live-streame i mindre enn 7 minutter. På tredjeplass kommer videoer som er lengre enn 3 minutter, og på fjerdeplass kommer videoer på inntil 1 minutt, sier Haanæs.
Videre ned på lista kommer bildeposter, enten med ett eller tre bilder eller et helt album, poster med ekstern link, poster uten bilder.
– Nederst kommer YouTube-linker, og derfor er det smart å laste videoer rett opp på Facebook, sier Haanæs.
Hun fortalte om YouTube, som har blitt verdens nest største søkemotor etter Google, og om bedrifter som betaler influensere for å teste produktene deres.
– 50 prosent av alle i alderen 18-34 år er villig til å stoppe det de driver med akkurat nå dersom en favoritt-YouTuber poster noe. Det sier litt om gjennomslagskraften, sier Haanæs.
STORT OPPMØTE: Det er mange utfordringer rundt sosiale medier, og bedriftene møtte opp i stort monn for å få gode råd og tips Forretningsutvikler Cathrine Fodstad fortalte om Klosser Innovasjons inkubator, og hva den kan tilby gründere og bedrifter. Foto: Klosser Innovasjon
Også for små bedrifter
Hver dag ser hele verden 4 milliarder videoer på YouTube, og hvert minutt lastes 500 timer med nytt innhold opp på YouTube. Hun påpekte at det at YouTube er gratis, gjør det til en verdifull plattform selv for små bedrifter.
– Det handler om at din bedrift eller merkevare kan ha en egen YouTube-kanal, der du kan rette innholdsmarkedsføring mot dine kunder, sier Haanæs.
Hun påpeker at det er viktig å balansere mellom det som skal gi salg og langsiktig merkevarebygging.
– Unngå å sende folk til konkurrenten, pass på betalingsmurer og ikke fôr dine følgere i hjel. Det er viktig å tilføre verdi som underholdning, kunnskap og tips, for folk tenker alltid «what’s in it for me», påpeker Haanæs.
Ja takk – begge deler
Hun rådet også bedriftene til å ha både Facebook og nettside; ikke kun en av delene.
– Hva om Facebook stenger ned? Med en egen nettside har du en plattform som du styrer og med dine regler, sier Haanæs, og legger til at du her har muligheten til å skille deg ut i en verden som består mer og mer av maler, både på sosiale medier og nettsider. Det hele bunner i hvordan du ønsker du å fremstå for andre, og hvordan kan du gjøre ekstra inntrykk på publikummet ditt.
Men hun påpekte viktigheten av Facebook for å drive trafikken inn på nettsiden.
– Planlegg gjerne innleggene, sett av tid til å poste, og se hvilke innlegg som fungerer og ikke fungerer, sier Haanæs.
Lag en plan
Hun rådet alle til å tenke gjennom hva som er formålet med at bedriften har en egen Facebook-side eller en nettside. Ønsker du å selge eller kun å komme i kontakt med folk? Løsningen ligger i å sette seg konkrete og relevante målbare mål.
– Lag en plan for hva dere vil oppnå, når dere vil publisere, hvem som skal ha ansvaret og hvordan vil dere håndtere negative tilbakemeldinger, var rådet til de frammøtte bedriftene og gründerne.
Hun anbefalte også å ta i bruk stories, noe som startet med Instagram og Snap, men nå tar mer og mer plass på Facebook og YouTube.
– Stories er morsom kommunikasjon med en kort videosnutt eller et bilde. Stories er uforpliktende og ufarlig, i form av at det er innhold som ligger ute i 24 timer før det forsvinner.