Bioøkonomi skal bidra til å gjøre oss mindre oljeavhengig, men hvor mye vekst er realistisk fra våre bioressurser? Hvordan skal bedriftene utføre verdiskapingen? Dette var noen av spørsmålene som ble stilt under årets Biotown-konferanse på Hamar 18. november.

Onsdag 18. november ble Biotown Hamar arrangert for 6. gang.

Selv om dagens koronasituasjon satte en del begrensinger på årets arrangement, kunne Frank Larsen, administrerende direktør i Klosser Innovasjon, ønske velkommen til alle som fulgte arrangementet via sendingen på klosser.no, og til de inviterte som hadde fått fast plass i den romslige salen.

Kan tredoble omsetningen på bioressursene
– Hvor mye vekst i verdiskapingen innenfor bioøkonomi er realistisk? Og hvordan skal vi få til denne økningen? spurte programleder Olav Viksmo Slettan.

NHO mener vi kan tredoble omsetningen på bioressursene. Dette skjer ikke av seg selv, noe som er årsaken til at nettopp biovekst var temaet for årets konferanse.

I dagens seminar ble vi bedre kjent med suksessrike bedrifter som jobber innen bioøkonomi, og som raust delte av sine erfaringer og kunnskap om hvordan de har lyktes, samt delte hvilke planer og tanker de har for fremtiden.

Flere samarbeid
Mange av de som overvar seminaret var enige om at det er viktig å snakke om og samarbeide, samt jobbe videre med biovekst. Det var også enighet om settingen der vi fikk muligheten til å bli bedre kjent med menneskene bak bedriftene.

Det er mange muligheter for samarbeid i primærnæringen.
– Hvis man skal få til noe bra, er man nødt til å samarbeide, sa Marianne Wimmer, daglig leder i Gransjøberget Viltkjøkken AS.

Forstå markedet
– Det kan være lurt å starte i det små, tipset Nils Noraker, daglig leder i Noraker Gård. Mens Nils Christian Steig, administrerende direktør i Spermvital AS, mente det var viktig å sette seg store mål – gjerne noen hårete mål – som man kan strekke seg mot når en skal utvikle eget konsept.

Mange er ute etter et grønt skifte som gir bærekraft og bedre bunnlinje. Da må en kikke på alle mulige elementer som kan få omsetningen opp innenfor det grønne skiftet.

En må forstå markedet en vil inn i, og for å få konkurransefordeler er det viktig at akademia og bedrifter samarbeider.

Det handler om å finne grønne og bærekraftige nisjemarkeder, og en må ha et godt kvalitativt produkt som treffer kundens behov. Felles for alle er at utviklingen aldri stopper.

Se mer: Opptak fra Biotown Hamar (tilgjengelig frem til 1. desember 2020).