Biosa Norge, en av våre inkubatorbedrifter, satser på å utvikle et nytt produkt – en iste laget av fermentert rooibos-te som er tilsatt ulike smaker. Biosa Norge produserer økologiske produkter med melkesyrebakterier, som kan bidra til å løse en rekke helse- og miljøproblemer.

Biosa Norge lanserer iste. Fra venstre: Mattis Bråten Nordquist (styreleder), Berit Bråten Nordquist (regnskapsansvarlig), Helge Nordquist (daglig leder), Lone Kristine Bråten Nordquist (markedsansvarlig) og Johan Bråten Nordquist (teknisk ansvarlig). FOTO: Biosa Norge.

Biosa Norge ble stiftet i 2001 av Helge Nordquist og Bent Madsen. Firmaet er et familieforetak som holder til på Disenå i Sør-Odal kommune. Gründerne har jobbet med fermenteringsteknikken i flere år. Firmaet har i dag en rekke godkjenninger på produkter de har utviklet fra innkjøpte bakteriestammer rundt om i verden.

Ønsker å bidra til bedre helse og miljø
– Vi jobber for å være en bidragsyter til bedre helse og miljø, sier daglig leder Helge Nordquist.

– Vi benytter økologiske råvarer, og fermenteringsteknikken, som kan beskrives som klassisk bioteknologi, er svært effektiv og sikker, og vi blir derfor benyttet til å produsere ingredienser til andre produkter enn våre egne, forsetter han.

Biosa Norge produserer produkter til mennesker, dyr, planter og miljø, og produktene selges til flere land i Europa. Her til lands har Biosa Norge et produkt som er godt kjent i markedet, nemlig Vita Biosa, som er blitt solgt på helsekostbutikker siden oppstarten i 2001.

Har fått god hjelp fra inkubatoren
Skrur man tiden til februar 2020, sto familieforetaket foran et generasjonsskifte og med planer om å utvikle nye produkter til et nytt marked.

– For oss i Klosser Innovasjon var det tydelig at de hadde et innovasjonsprosjekt som egnet seg for inkubasjon, samt ambisjonene som skulle til, forteller Ida Marie Huse Gulbrandsen, inkubatorrådgiver industri i Klosser Innovasjon. Undervegs i prosessen har Biosa Norge flyttet inn i nye, store lokaler vegg i vegg med Maarud på Disenå.

Nordquist Te
Det nye produktet – som er under utvikling – er en iste laget av fermentert rooibos-te og tilsatt tre ulike smaker. Kunden er dagligvarekjedene, små grønne butikker, restauranter og hoteller.

Biosa Norge samarbeider også med Charlotte Mohn Gaustad, som er en anerkjent kokk.
– Hun har gitt oss mange gode råd, og nå tester hun teen i og til ulike retter. Det blir spennende å se hvilke oppskrifter som kan komme ut av samarbeidet, sier Helge.

Drikken har fått navnet Nordquist Te etter familiebedriften, og er god som måltidsdrikk, til restitusjon etter trening eller bare til kos.

– Bonusen er at teen inneholder helsebringende melkesyrebakterier som vi får for lite av i moderne kosthold. Produktet er «spot on» med tanke på at vi ser en trend der stadig flere ønsker mat som ikke bare er god, men som også gir godt immunforsvar og et sunt kosthold, forteller Lone Kristine Bråten Nordquist, som er markedsansvarlig i familieforetaket.

Fermentert rooibos-te i flaske fra Biosa Norge. FOTO: Biosa Norge

Coop Norge er også entusiastiske til teen.
– Vi har presentert teen for dem, og hvis vi lander en avtale, kan teen fra september i år kjøpes i Obs- og Mega-butikker, forklarer Lone Kristine.

– Vi ser for oss at vi kommer til å doble produksjonen, og det har vi kapasitet til. Vi kommer også til å selge teen via nettsiden vår, sier Helge. I løpet av forsommeren blir også teen tilgjengelig i utvalgte restauranter og hoteller i hele landet.

– Vi er spente på mottagelsen, og teen har tidligere vært igjennom intern evaluering, eksterne smakstester og flere runder med laboratorietesting for å sjekke næringsinnholdet og antall melkesyrebakterier, forklarer Helge.

Verdifull støtte
– Fra inkubatoren i Klosser Innovasjon har vi fått bistand med å få tilskudd til forprosjekt fra Innovasjon Norge, hvor vi nå har kontaktet tre ulike leverandører som kan forsyne oss med maskineri til produksjonslinjene, sier Helge.

– Ida og Marie i Klosser Innovasjon har hatt troen på oss og produktene våre, noe som har gjort det lettere for oss å satse på teen. Vi har fått ny giv, og det har vært positivt og givende å ha inkubatoren å rådføre seg med, forteller han.

Fra produksjonslokalene til Biosa Norge. FOTO: Biosa Norge

– Vi har bidratt med planlegging av effektiv produksjon, markedsføring, salg og kontakter til kunder og ressurspersoner som kan bistå dem i å lykkes. Nå skal de inn på et helt nytt marked med et helt nytt produkt, og dette er krevende, sier Marie Moen Unneberg, inkubatorrådgiver i Klosser Innovasjon.

– Og ikke minst har de ambisjoner om vekst, og er i en prosess for å dimensjonere driften for å tåle et løft i omsetning og produksjon, forteller inkubatorrådgiverne, som følger opp selskapet jevnlig.

– Vi i inkubatoren synes også at Biosa Norge er en veldig spennende bedrift ettersom de produserer et produkt (fermentert probiotika) som kan ha stort potensiale forhold til bærekraftig innovasjon framover, smiler Ida Marie.

Se Biosa Norges film fra produksjonen her: